Zarządca infrastruktury chciałby wymienić istniejące urządzenia informacji pasażerskiej na stacji w Koluszkach. System tzw. klapek zastąpiłyby współczesne ekrany, prezentujące znacznie więcej danych. Zapowiedzi głosowe są już wypowiadane przez syntezator mowy.
Stacja w podłódzkich Koluszkach jest jednym z najważniejszych węzłów kolejowych w regionie. Krzyżują się tu trasy z Warszawy, Katowic, Radomia i Łodzi. Przystają tu też pociągi omijające samą Łódź, co wiąże się ze stosunkowo dużą liczbą osób przesiadających się.
Nowy dworzec i starsze tablice peronowe
Aktualnie funkcjonuje tam system dynamicznej informacji pasażerskiej oparty częściowo o urządzenia starszego typu. Na peronach działają tablice paletowe, tzw.klapki, a w przejściu podziemnym – wyświetlacze prezentujące tylko godzinę planowego odjazdu i kierunek docelowy. W ostatnim czasie zapowiedzi głosowe megafonistów zostały natomiast zastąpione komunikatami generowanymi przy pomocy syntezatora mowy. – Systemy informacji głosowej na peronach i dworcu w Koluszkach są zintegrowane – podkreśla Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
To ważne, bo
od niedawna podróżni korzystają z nowego dworca, zlokalizowanego poza układem torowym stacji (poprzedni budynek stał na jednym z peronów). – System audio został zautomatyzowany i podłączony do Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – zaznacza nasza rozmówczyni. Dzięki temu podróżni mają mieć dostęp do aktualnych i bardziej szczegółowych danych.
Dotychczasowe prace sfinansowały PKP SA
Jednocześnie zarządca infrastruktury planuje wymianę urządzeń wizualnych – zarówno wyświetlaczy z przejścia, jak i tablic paletowych z peronów. Te ostatnie są wciąż relatywnie nowe, pochodzą z 2008 r., ale odbiegają od współczesnych rozwiązań. – Inwestycja jest uzależniona od pozyskania środków finansowych – zaznacza przy tym przedstawicielka PKP PLK.
– Obecny etap prac polegający na podłączeniu systemów rozgłoszeniowych do CSDIP był realizowany ze środków spółki PKP SA – stwierdza Anna Znajewska-Pawluk. To właśnie Polskie Koleje Państwowe wybudowały nowy budynek stacyjny. Dotychczasowy obiekt został wyburzony.